Maria Konopnicka kojarzy się przede wszystkim z "Rotą", patriotyczną pieśnią niemalże o randze hymnu narodowego, która pomagała naszemu Polakom zachować tożsamość narodową w ciężkich czasach rozbiorów, wojen i okupacji. "Rotę" chętnie wykorzystywały środowiska opozycyjne w czasach Polski Ludowej na rozmaitych manifestacjach patriotyczno-religijnych. Obecnie poetka ceniona jest bardzo przez koła konserwatywno-narodowe, głównie za kluczową rolę jej twórczości w kształtowaniu postawy moralnej i patriotyzmu wielu pokoleń.Sławiąc dokonania Konopnickiej, zapomina się o tym, iż była przede wszystkim kobietą, uwikłaną w wyjątkowo skomplikowaną sytuację życiową. Co więcej, błędem byłoby uznanie jej za "moralną opokę Narodu". Wręcz przeciwnie - Konopnicka jawi się jako kobieta wyzwolona, niestroniąca od wolnych związków ze znacznie młodszymi mężczyznami, a w czasach, w jakich przyszło jej żyć środowiska katolickie uznawały jej twórczość za bardzo szkodliwą i wymierzoną nie tylko w Kościół, ale w chrześcijaństwo i polskość.Co ciekawe, osobowość poetki wymyka się wszelkim schematom, nie da jej się wpasować w żadne ramki. Pozornie była wspaniałą matką, ucieleśnieniem przysłowiowej Matki Polki samotnie wychowującej gromadkę dzieci, ale kiedy tylko się choć trochę usamodzielniły, czym prędzej czmychnęła z Warszawy, by przez bez mała dwadzieścia lat wieść życie nomadki i podróżować po całej Europie. Choć można spotkać opinię, iż była feministką, po bliższym przyjrzeniu się losom pisarki, również wydaje się to mocno naciągane. Ryzykownym jest także uznanie jej za skandalistkę, gdyż typowi skandaliści nie przejmują się ani krytyką, ani opinią publiczną, a tymczasem autorka "Prometeusza" bardzo dbała o swój wizerunek . Niemałe sensacje i kontrowersje wywołuje sprawa jej relacji z młodszą o dziewiętnaście lat Marią Dulębianką, dobrze zapowiadającą się malarką, która swoją karierę poświęciła walce o prawa kobiet i . opiece nad Konopnicką.Niniejsza publikacja nie zajmuje się autorką "Naszej szkapy" jako pisarką, czy poetką, ale przedstawia ją jako kobietę uwikłaną w skomplikowane związki emocjonalne oraz borykającą się z problemami życia codziennego.
UWAGI:
Bibliogr. s. 245-[246].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Powieść psychologiczna amerykańskiego pisarza Jacka Londona Martin Eden należy do kanonu literatury światowej. Od pierwszego wydania książki w 1909 roku uważa się, że historia Martina Edena, bohatera - geniusza nierozumianego przez świat, ma wiele wspólnego z życiem samego autora. Zarówno Jack London, jak i jego bohater, pragnęli wypełnić swoje życie przygodami, aspirowali do awansu społecznego, byli samoukami, odrzucającymi mieszczańskie konwencje i przyjętą drogę dochodzenia do pozycji w społeczeństwie. Jednak nie sposób zredukować dzieła Jacka Londona do wątków autobiograficznych. Martin Eden jest świetnie skonstruowaną powieścią inicjacyjną, mówiącą o wysokiej cenie, jaką młody bohater oślepiony miłością i pokusą pieniędzy, których nigdy nie posiadał, musi zapłacić za podejmowane próby zrobienia kariery i spełnienia swoich ambicji. Równocześnie, dzieło Londona jest opowieścią o rozczarowaniu konformizmem i jałowym samozadowoleniem elit, a przede wszystkim filozofią indywidualizmu budującą autorytet współczesnych elit.
UWAGI:
Na okładce: Lektura dla szkół średnich.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dwie piękne, mądre i silne kobiety. Maria Nurowska - matka i Tatiana Raczyńska - córka. Na co dzień żyją w swoich własnych, odległych światach, ale w sytuacjach trudnych zawsze mogą na siebie liczyć. W intymnej rozmowie z Martą Mizuro każda z nich szczerze opowiada o swoim trudnym dzieciństwie, poszukiwaniu bliskości, o traumach i alkoholizmie najbliższych. Nie boją się dotykać spraw bolesnych. Wierzą, że tylko prawda, także ta niełatwa, pozwala im się zbliżyć do siebie nawzajem. Oddając tę książkę w ręce czytelników, autorki obdarzają ich ogromnym zaufaniem, ponieważ odsłaniają w niej bardzo osobistą część siebie. Robią to jednak z nadzieją, że ich opowieść stanie się dla wielu inspiracją do budowania trwałych i szczerych relacji matek i córek.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na tę dociekliwą i doskonale udokumentowaną biografię od lat czekały rzesze polskich fanów Maud Montgomery i jej książek. Stanowi ona świetne dopełnienie nowych przekładów cyklu powieści o rudowłosej Anne i na pewno pozwoli lepiej zrozumieć ich koncepcję. Ogromny podziw i szacunek dla iście benedyktyńskiej pracy Autorki, a także Tłumaczki i Konsultantki! [Anna Bańkowska, autorka nowego przekładu kultowej serii o Anne z Zielonych Szczytów] Maud Montgomery. Uskrzydlona przedstawia karkołomną "alpejską ścieżkę", którą pisarka przebyła w drodze na szczyt. Zawiłe relacje rodzinne, procesy sądowe z wydawcą, problemy zdrowotne i rozczarowanie starszym synem - to tylko część wyzwań, z jakimi przyszło zmierzyć się kanadyjskiej pisarce w jej dalekim od ideału życiu. Fascynująca lektura dla wszystkich zainteresowanych osobą autorki Ani z Zielonego Wzgórza (Anne z Zielonych szczytów). [Bernadeta Milewski, autorka bloga Kierunek Avonlea] Zdumiewające, ile lekceważenia i obojętności doświadczyła niewątpliwie genialna Lucy Maud Montgomery z tego jedynie powodu, że była dziewczynką. No i sierotą. To babcia, która nie widziała sensu w edukacji kobiet, wysupłała oszczędności, aby Maud mogła rozpocząć wymarzone studia. Feminizm bohaterki był z pozoru umiarkowany, ale wytrwały, niezłomny - i w końcu zwycięski. Z jaką przyjemnością czyta się o sukcesach, pierwszych honorariach, sławie, która nigdy nie przewróciła jej w głowie, z jaką zgrozą o niegodziwym wydawcy, nędzy dawnej psychiatrii, wojnie, problemach z synem... [Kazimiera Szczuka, krytyczka i historyczka literatury] Wychowana, jak my wszystkie, na wspaniałej Ani z Zielonego Wzgórza, miałam przywilej bycia jej polskim głosem w audiobooku. Dopiero Maud Montgomery. Uskrzydlona uświadomiła mi, jak niezwykła była twórczyni Ani. Determinacja, z jaką Montgomery próbowała być szczęśliwa, to jeden z najbardziej przejmujących wątków tej wnikliwej biografii. [Anna Dereszowska, aktorka]
UWAGI:
Bibliografia na stronach 661-[675]. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni